Memoriu pentru apărarea bibliotecilor împotriva “OUG a austerității”, care pune în pericol funcționarea instituțiilor publice de cultură
Ca urmare a intenției de promulgare a ORDONANȚEI DE URGENȚĂ privind unele măsuri fiscal bugetare în domeniul cheltuielilor publice, descentralizarea serviciilor publice, disciplină economico-financiară, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, supranumită simbolic “OUG a austerității”, aflate momentan în proiect, conducerea ANBPR a întocmit un Memoriu care fundamentează importanța bibliotecilor și solicită înțelegerea și sprijinul pentru includerea unui amendament la prezenta OUG, în scopul de a evita producerea unei crize fără precedent a bibliotecilor publice din România.
În forma actuală, “OUG a austerității” prevede ca instituțiile publice cu personalitate juridică care nu au minim 50 de posturi aprobate și efectiv ocupate și respectiv activitățile desfășurate de acestea nu se suprapun peste sau sunt similare cu alte activități desfășurate de alte instituții publice cu obiect de activitate același sau similar vor fi comasate / desființate / reorganizate sau vor fuziona sau vor transfera activitatea altor structuri.
Punctele centrale ale Memoriului ANBPR se referă la solicitarea de a introduce un amendament care să evite o situație dramatică, aceea a transformării sistemului de biblioteci într-unul cu totul disfuncțional; de asemenea, se atrage atenția asupra implicațiilor pe care proiectul OUG le poate avea asupra posturilor unice din biblioteci, care ar atrage după sine consecințe grave în funcționarea acestora, inclusiv desființarea bibliotecilor mici, cu un singur angajat, ce ar genera anularea singurei surse de informare și lectură pe care statul o oferă comunităților respective; se atrage atenția că precizările Art. XX sunt în total dezacord cu prevederile Legii Nr. 334/2002 – Legea bibliotecilor și vor conduce la desființarea bibliotecilor județene, pentru că precizarea de la alineatul (1) nu ține cont de mărimea județelor României și de populația deservită de bibliotecile publice; se solicită exceptarea bibliotecilor publice de la prevederile art. XX, pct. 2 deoarece Legea bibliotecilor nr. 334/2002, Art. 7 stipulează că ”Bibliotecile de drept public pot fi desfiinţate în cazul încetării activităţii autorităţilor sau instituţiilor care le-au înfiinţat sau finanţat, numai în condiţiile preluării patrimoniului lor de către o altă bibliotecă de drept public, cu respectarea legislaţiei în vigoare, etc.
Memoriul este semnat și asumat de Președintele ANBPR, Dragoș-Adrian Neagu, și de marea majoritate a managerilor de biblioteci județene din țară.
Memoriu ANBPR depus la Guvernul României
Memoriu ANBPR depus la Ministerul Culturii
Memoriu ANBPR depus la Ministerul Finanțelor
Extras din proiectul “OUG a austerității”:
“Art. XX (1) Începând cu data de 1 ianuarie 2024 instituțiile publice cu personalitate juridică aflate în coordonarea/subordonarea/autoritatea autorităților publice centrale/județene sau locale își pot desfășura activitatea dacă îndeplinesc următoarele condiții cumulative:
a) Au un număr de peste 50 de posturi aprobate conform legii și efectiv ocupate în structurile organizatorice;
b) Activitățile desfășurate de instituțiile publice nu se suprapun peste sau sunt similare cu alte activități desfășurate de alte instituții publice cu obiect de activitate același sau similar;
(2) Instituțiile publice care nu îndeplinesc condițiile prevăzute la alin.(1) se pot comasa/desființa/reorganiza/fuziona sau transfera activitatea și personalul încadrat către alte structuri organizatorice inclusiv către structurile organizatorice aflate în coordonarea/autoritatea/ subordonarea autorităților publice locale prin modificarea corespunzătoare a numărului de posturi, organigramei și a regulamentelor de organizare și funcționare;
(3) Prin comasare/desființare/reorganizare/fuzionare sau transfer a activității către alte structuri organizatorice inclusiv către structurile organizatorice aflate în coordonarea/autoritatea/subordonarea autorităților publice locale trebuie să rezulte cel puțin următoarele condiții cumulative:
a) o reducere cu cel puțin 15% a numărului de personal proporțional atât pentru funcțiile de conducere cât și pentru funcțiile de execuție;
b) o reducere cu cel puțin 15% a cheltuielilor de funcționare, respectiv a cheltuielilor materiale și servicii;
(4) Forma prin care se reorganizează instituțiile publice care nu îndeplinesc condițiile prevăzute la alin.(1) respectiv: comasare/desființare/reorganizare /fuzionare sau transfer de activitate și număr de personal se aprobă prin hotărâri ale Guvernului României sau după caz prin hotărâri ale autorităților publice locale/județene după caz;
(5) Personalul disponibilizat ca urmare a reorganizării activității instituțiilor publice prevăzute la alin.(1) beneficiază de toate drepturile legale salariale prevăzute de lege;
(6) Conducătorii instituțiilor publice care au în subordine/coordonare/autoritate instituții publice cărora le sunt incidente prevederile alin.(1) au obligația de a aproba noile organigrame, regulamente de organizare și funcționare și să ia alte măsuri prevăzute de lege până la data de 31 decembrie 2023;“